Benyt dig af SoMe-årshjul – og spar både penge og tid

Du kan ikke udsætte den længere. Du skal komme op med en ny, fed idé, et opslag eller en kampagne til jeres sociale medier. Din hjerne kører på højtryk for at trylle en engagement-skabende idé frem.

Men der sker intet …

Den situation kender vi og de fleste andre marketing-ansatte alt for godt. Det er ustruktureret, ikke særlig effektivt, og så er det faktisk slet ikke nødvendigt at forsøge at opfinde alle de gode opslag på ad hoc basis.

Hvorfor bruge et SoMe-årshjul?

Et nyt kalenderår starter, og I din virksomhed ved I godt, at det byder på mange spændende begivenheder og aktiviteter, som giver gode muligheder for at række ud til jeres følgere og potentielle kunder på de sociale medier. Det vil I gerne udnytte maksimalt. Naturligvis.

Hvordan foregår planlægningen af årets marketingaktiviteter hos jer? Er det klart defineret, hvilket mål I har for året, og hvem der gør hvad? Ellers kan et årshjul være en oplagt mulighed for at danne struktur over jeres indsats på sociale medier.

Formatet på jeres årshjul

Først skal I beslutte, hvilket format jeres SoMe-årshjul skal have. Vil I tage udgangspunkt i en skabelon? Eller udvikler I simpelthen jeres eget årshjul fra scratch?

Jeres årshjul kan være en flot og grafisk cirkel med alle de vigtigste elementer plottet ind, og så laver I kampagneplaner ved siden af. Man kan også sagtens kombinere de to i en slags årskalender, som både indeholder begivenheder samt idéer til content for hvert socialt medie, I er på.

Hvad skal med i SoMe-årshjulet?

I skal have alle relevante begivenheder for at årshjulet kan give jer det bedst mulige udgangspunkt for at udarbejde effektive kampagner på de sociale medier. Kampagner, der skaber interaktion, engagement og videredelinger.

Bonustip: Gør ikke begivenhederne for specifikke og detaljerede, men mere overordnede. De kan altid blive udspecificeret i en månedskampagne.

Årstiderne

Den her er ret basic, men må absolut ikke glemmes. Vi kan vist alle blive hurtigt enige i, at der er større salg i handsker i januar end i august, og at sandalerne nærmest sælger sig selv, når de er varmt udenfor.

De her helt naturlige behov, der opstår pga. af årstidernes skifte, skal I selvfølgelig også have med i jeres årshjul. Her har I eminente muligheder for at ramme lige ind i et behov hos kunderne.

Helligdage og højtider

Det her er klassikeren. Sørg for at inkludere højtider som påske, jul, valentinsdag, Black Friday, nytår, fastelavn og ferier i jeres årshjul. Det er oplagte muligheder for at ramme kunderne lige i hjertekulen på et inderligt behov, som I kan løse for dem.

Begivenheder der er relevante for din virksomhed

Det kunne eksempelvis være, at I ved, at I skal flytte, afholde en konference eller udvide i løbet af året. Det kan også være Mors Dag, SMUKfest eller Kagens dag. Udnyt endelig de begivenheder til at udlodde en præmie.

TILLYKKE! Jeres årshjul er nu klar til at blive sat i værk. Og hvad gør du så? Jo, nu skal I i gang med at udarbejde contentplaner og idéer, som bygger op til begivenhederne.

Husk, at vi kan hjælpe jer med effektiv annoncering på de sociale medier, så I kan får det optimale outreach for hver af jeres kampagner.

Ad hoc evaluering af årshjulet

Når en konkurrence, en kampagne eller en anden indsats er afsluttet, bør I evaluere på den. Gør det gerne med udgangspunkt i data, målt effekt og evt. ændringer til året efter. Så kan I gøre konstruktiv brug af det, I har lært det første år.  Dokumentér evalueringerne og saml op på dem alle, når året er slut.