B2B på de sociale medier – perfekt match eller spild af penge?

B2B på de sociale medier – perfekt match eller spild af penge

B2B markedet er stort, mange driver en virksomhed som handler på dette marked. Driver du en virksomhed, som handler på B2B markedet? Fordi så er du havnet ind på det helt rigtige sted, hvor vi vil gøre dig meget klogere på alle de fantastiske muligheder, som gemmer sig på de sociale medier.

Der er ofte en opfattelse omkring, at B2B-markedsføring skal ske via ens professionelle netværk. Men virksomhedsejere er også på Instagram og Facebook – ligesom resten af befolkningen. Det handler blot om at tilpasse annoncerne og udvælge de rigtige kanaler.

 

 

Gode råd til B2B virksomheder på SoMe

  • Skab interesse. Vær jævnligt aktiv på de sociale medier, så det bliver mere interessant at følge jeres virksomhed. Det handler om at skille sig ud fra konkurrenterne og hele tiden være aktuel. Men du skal naturligvis finde den gyldne mellemvej, hvor du hverken opdaterer for tit eller for sjældent

 

  • Udnyt interaktionen på de sociale medier, og gå i dialog med kunderne. Likes, delinger og kommentarer er muligt på Facebook. Og det styrker kommunikationen. Her kan I vise, at I er til stede og yder en høj kundeservice. På denne måde lærer I også jeres kunders behov at kende og kan bedre udforme fremtidige annoncer til de digitale platforme.

 

  • Del ud af jeres gode viden omkring branchen. På denne måde får kunderne noget ud af at følge netop jeres sociale profiler. I kan som virksomhed etablere jer som eksperter, og være attraktive overfor kunderne.

Disse tre gode tips er ikke baseret på det konkrete salg, men er altså nogle faktorer, som er vigtige at få etableret, før det gode salg kan skabes. B2B-markedsføring på de sociale medier adskiller sig altså væsentlig fra B2C. På B2C-markedet er det ofte annoncer, som leder op til et konkret salg – mens B2B altså har højere fokus på det relationelle.

 

De gode relationer

Mange B2B-virksomheder har lange og personlige relationer med deres kunder. Derfor er det også i sandhed vigtigt, at man tager hånd om disse relationer og plejer dem. De sociale medier kan anvendes til danne et tæt bånd til ens relationer, som i sidste ende kan skabe et større salg.

Udover at sælge, så kan man altså også bruge de sociale medier og digitale annoncer til at styrke relationerne. Et godt tip er fx at vise hvad I som virksomhed laver. Dette kan fx være nyheder omkring nye medarbejdere, nye tiltag i virksomheden eller noget helt tredje. På denne måde kommer jeres kunder tættere på virksomheden, som kan skabe tillid og stærke relationer. Du kan konvertere gode SoMe-relationer til salg og leads.

 

Overvejelse omkring branche

Men er det overhovedet alle brancher og virksomheder, som kan få gavn af B2B-markedsføring på de sociale medier? Det klare svar må være ja. I dag er de fleste danskere til stede på enten Facebook eller Instagram, og dette gælder også virksomhederne. Uanset hvilken målgruppe, som du fokuserer på – så vil en stor portion af dem uden tvivl være at finde på Facebook og Instagram.

Ved at være til stede på de sociale medier, så får din virksomhed indsigt i værdifuldt data om jeres målgruppe, som I kan arbejde strategisk med – og i sidste ende vil det være til stor gavn i din virksomhed, og være medvirkende til en potentiel stigende vækst.

For at opsummere, så kan det altså uden tvivl blive en stor succes at annoncere på de sociale medier – også selvom din virksomhed befinder sig på B2B-markedet. Der er et stort potentiale, det handler blot om at udnytte det på bedste vis. Har du brug for hjælp og yderligere rådgivning? Så kontakt os – og vi hjælper dig igennem med annoncerne på B2B markedet.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at give dig den mest relevante oplevelse ved at huske dine præferencer og gentagne besøg. Ved at klikke på “X” accepterer du brugen af ALLE cookies.