pixelbillede-min
Andreas Slangerup

Andreas Slangerup

Hvorfor har din virksomhed brug for Facebook pixel?

Pixel er nok det vigtigste værktøj inden for Facebook annoncering du kan bruge!

Du tænker måske ”hvad er en pixel og hvorfor er den så vigtig?”. Forestil dig at du køber en annonce i avisen. Den koster dig måske 5.000 kr. for en visning på side 3. Når den avis så kommer på gaden og folk læser den og ser din annonce, burde du kunne mærke det i butikken. Men hvor mange kom, fordi de havde set annoncen? Måske kan du ikke engang mærke den store forskel, og er det så fordi annoncen ikke virkede, eller fordi der var mindre salg i butikken den dag? Du ved måske hvor mange aviser, der blev solgt den dag men ikke hvor mange personer, der var interesseret i lige præcis din annonce.


Alt dette kan en pixel fikse!

En pixel er nemlig et stykke kode, man installerer på hjemmesiden, der kan spore forskellige hændelser. Det kan f.eks. være, at en potentiel kunde lægger varer i kurven på den webshop men vælger så ikke at købe med det samme. Hvis den potentielle kunde er kommet ind på siden via en Facebook annonce, så kan man direkte se at der er blevet lagt noget i kurven efter at have set en bestemt annonce. Dette gør Facebook pixel sådan et stærkt værktøj!


Hvis den potentielle kunde er kommet ind på siden via en Facebook annonce, så kan man direkte se at der er blevet lagt noget i kurven efter at have set en bestemt annonce.


Hvordan virker det?

En pixel fungerer på den måde, at der lægges et stykke ”hovedkode” ind øverst på siden, så det er noget af det første der bliver loadet, når man åbner siden. Her defineres forskellige variabler, som bliver hentet fra Facebooks egne servere samt der defineres pixelens ID. Pixelens ID er en række af tal, der bestemmer hvor de her informationer skal sendes hen. Man kan oprette disse ID’er igennem sin Business Manager, og når der så begynder at komme trafik ind, kan man følge med den vej igennem.

Når ”hovedkoden” så er aktiv på siden, kan man begynde at definerer forskellige events. Et udkast af disse events kan findes her:


  • ViewContent: Skal sendes afsted når en person kigger på en produktside. Sendes ofte når siden vises.
  • AddToCart: Skal sendes afsted når en person putter noget i kurven. Sendes ofte når der trykkes på en bestemt knap. I dette tilfælde vil det nok være ”tilføj til kurv”.
  • InitiateCheckout: Skal sendes afsted når en person når siden der kommer lige før, de afslutter købet. Sendes ofte når siden vises.
  • Purchase: Skal sendes afsted når en person har afsluttet deres køb. Sendes ofte når siden vises.
  • Lead eller CompleteRegistration: Skal sendes afsted når en person har udfyldt en formular på hjemmesiden. Sendes ofte når personen her trykket på knappen og sendt formularen afsted.


Man kan f.eks. lave en annonce til personer, som allerede har været inde på ens side og kigge på produkter, men har hverken lagt noget i kurven eller købt endnu. Det er det vi kalder retargeting.


Målgrupper.

Ikke nok med at man kan analysere en masse, med alle disse data man får ind. Man kan også oprette og udnytte målgrupper i sin annoncering. Man kan f.eks. lave en annonce til personer, som allerede har været inde på ens side og kigge på produkter, men har hverken lagt noget i kurven eller købt endnu. Det er det vi kalder retargeting. Så kan man vise en bestemt annonce til personer, der har sendt en ViewContent afsted inden for de sidste 7 dage, hvor man så ekskluderer personer, der har lagt noget i kurven eller købt de sidste 14 dage. På den måde får man en specifik målgruppe.

Hvis man så sætter det sammen med et katalog, kan man vise bestemte produkter til de personer, som har kigget på disse produkter. Det er derfor man nogle gange kan føle sig lidt ”forfulgt” af bestemte reklamer, og det er simpelthen fordi de laver retargeting annoncer.

Del på sociale medier

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Jacob Nielsen

Kunderådgiver

Lad os snakke om hvilke muligheder, der er for din virksomhed

Det er selvfølgelig fuldstændig uforpligtende.

Bliv kontaktet

Udfyld din mail, og en kort besked.
Så kontakter vi dig hurtigst muligt!
(Det er helt uforpligtende)

Valgfrit